Klamání spotřebitele nemá v udržitelném obchodním modelu místo

28. 5. 2024

Zesílení povědomí spotřebitelů o udržitelnosti klade na maloobchodníky větší nároky ve všech jejich aktivitách včetně obchodní strategie a komunikace. Uvědomělí zákazníci se totiž čím dál více poohlížejí po udržitelných produktech.

Proto firmy, které jednají udržitelně – používají recyklované materiály, snižují emise skleníkových plynů a chovají se společensky zodpovědně – mají u spotřebitelů velké plus. Především, pokud svou udržitelnou činnost prokážou. To znamená, že například klamání spotřebitele jim s posilování loajality zákazníků nepomůže.

Důležité zákony a nařízení

K výše zmíněnému přispívá třeba nařízení EU o odlesňování nebo nové zákony, které byste měli znát i vy. V návaznosti na nařízení o odlesňování musí být všechny výrobky v EU jasně označené, že sklizeň surovin, které obsahují, nepřispěla k odlesňování. To se týká palmového oleje, kakaa, sóji, kaučuku, kůže, kávy, dřeva a jejich derivátů. Pokud toto nařízení firmy nedodrží, znamená to pokutu až do výše 4 % jejich ročního obratu.

Takže kupříkladu bavlněné tričko z poloviny vyrobené z certifikovaných recyklovaných materiálů může mít více zdrojů výchozích surovin. Když se pak všechny tyto prvky smíchají dohromady, nelze rozlišit konvenční bavlnu od recyklované. Výrobce tak ztrácí přehled o udržitelnosti použitých surovin. Proto je důležité, aby výrobci sledovali nejen udržitelnost svých aktivit, ale také zodpovědnost dodavatelského řetězce pomocí sofistikovaných řešení. Takovým je například dotazníková platforma Synesgy.

Budoucnost maloobchodu: Samozřejmě bez klamání spotřebitele

Jak se maloobchod v následujících letech promění? Zvláště s ohledem na přání spotřebitelů. Významnou roli může hrát individualizace nákupního zážitku a samotných transakcí. Proto se maloobchodníci budou muset v rámci vyšší loajality zákazníků více orientovat na jednotlivé nakupující. Hodnotou pro zákazníky při nákupu zboží mimo běžnou spotřebu už nebude pouze výhodná cena, ale především individuální služby a celkový nákupní zážitek.

Tento přístup se projeví také na propagačních akcích. Produkty budou pro spotřebitele více než kdy jindy muset znamenat skutečnou hodnotu za adekvátní cenu. Své uplatnění v maloobchodu bezpochyby najde také umělá inteligence. Maloobchodníci AI vidí jako technologii, která obstará například rutinní administrativní úkony a obchodníkům uvolní kapacitu pro důležitější úkoly a inovace.

Spotřebitelské prostředí se s důrazem na udržitelnost celkově vyvíjí. Společnosti, které se tomuto fenoménu přizpůsobí a prokážou svůj závazek vůči ekologické a sociální odpovědnosti, budou dlouhodobě prosperovat. Klamání spotřebitelů by jejich reputaci mohlo naopak citelně ublížit.