Klimaticky neutrální cestování ve firemním prostředí

15. 7. 2025

Tlak na snižování uhlíkové stopy produkované podniky otevírá otázku dekarbonizace služebních cest a logistických operací. Pokud chcete směřovat k uhlíkové neutralitě, je klimaticky neutrální cestování jednou z oblastí, které byste neměli opomíjet. V rámci firemního prostředí jde jak o ekologickou nutnost, tak strategickou příležitostí pro posílení reputace vašeho podniku, optimalizaci nákladů a přípravu na budoucí regulace.

Klimaticky neutrální cestování znamená, že budete veškeré cesty plánovat a realizovat tak, abyste dosáhli nulové uhlíkové stopy pomocí kombinace aktivit. V první řadě minimalizujte emise tím, že zvolíte ekologičtější dopravních prostředky, od elektromobilů přes vlaky po MHD. Dále optimalizujte trasy a omezte počet fyzických přesunů. Kompenzujte emise investicemi do projektů, jako jsou výsadba stromů nebo podpora obnovitelných zdrojů energie. Zaměstnance v oblasti klimatické neutrality vzdělávejte a zaveďte podpůrné programy.

Co klimaticky neutrální cestování v českém prostředí blokuje

Povědomí o udržitelném cestování je v Česku relativně nízké. Hlavními překážkami pro rozvoj klimaticky neutrálního cestování jsou:

  • Nedostatečná infrastruktura – Omezená dostupnost nabíjecích stanic, ekologických dopravních prostředků a udržitelných ubytovacích zařízení.
  • Časová náročnost a vyšší náklady – Firmy ekologické cestování zpravidla považují za časově a finančně náročnější variantu.
  • Zavedené zvyklosti – Většina cestovatelů preferuje komfort a rychlost před udržitelností.

Na druhou stranu roste tlak zákazníků a obchodních partnerů na transparentnost a odpovědnost společností, což by i vás mělo motivovat k zavádění udržitelných opatření.

Pozitivní příklady českých firem

Kupříkladu EP Rožnov chce vyhovět požadavkům mezinárodních zákazníků. Klimatické neutrality plánuje dosáhnout do roku 2030 (Rámec 1 a 2), do roku 2040 i u svých dodavatelů (Rámec 3). Jak k této otázce v oblasti dopravy přistupuje? Například vyměňuje spalovací auta za elektromobily. Kofola by uhlíkové neutrality také ráda dosáhla do konce této dekády. Co se týče logistiky, tak preferuje lokální dodavatele surovin a polovinu její flotily pohání CNG.

Základní doporučení

Chcete mezi uvědomělé a udržitelné firmy patřit i vy? Začněte měřením. Vyčíslete svou uhlíkovou stopu spojenou s cestováním a stanovte si jasné cíle. Definujte časový rámec a konkrétní opatření, která pro dosažení neutrality hodláte využít. Pořádejte školení pro své zaměstnance. Své zkušenosti sdílejte s obchodními partnery a dodavatele motivujte k obdobným krokům. Úspěchy, kterých dosáhnete, reportujte a transparentně komunikujte.

Klimaticky neutrální cestování představuje environmentální a ekonomickou příležitost. Příklady z praxe ukazují, že systematický přístup, inovace a spolupráce v rámci celého dodavatelského řetězce vám umožní dosáhnout ambiciózních cílů a posílit konkurenceschopnost na domácím i globálním trhu.