Uhlíková stopa produktu a jak ji zlepšit

21. 1. 2025

Indikátorem, který měří celkové množství emisí skleníkových plynů vznikajících během životního cyklu konkrétního produktu, je uhlíková stopa produktu (Product Carbon Footprint, PCF). Tento ukazatel je zásadní především pro firmy a jejich environmentální strategie. V kontextu rostoucích požadavků na transparentnost a odpovědnost podniků její sledování ovlivňuje nejen rozhodování v oblastech jako průmysl nebo obchod, ale i spotřebitelské chování.

Uhlíková stopa produktu hodnotí celý jeho životní cyklus, od získávání surovin přes výrobu, logistiku a využívání až po likvidaci nebo recyklaci. S jejím změřením vám pomůže například kalkulačka emisí skleníkových plynů ESG dotazníkové platformy Synesgy. Zjistíte díky ní emise skleníkových plynů vaší firmy, a to podle standardu GHG Protocol pro Scope 1 a 2 i pro vybrané kategorie Scope 3. Dozvíte se tak nejen množství emisí celého svého dodavatelského řetězce, ale i vybraných materiálů podléhajících CBAM.

Proč byste uhlíkovou stopu produktu měli sledovat

  • Evropská legislativa – EU se řídí přísnými pravidly, která dotčeným společnostem ukládají povinnost transparentně reportovat environmentální dopady svých aktivit podle CSRD nebo ESRS a svých produktů v rámci dekarbonizačních strategií definovaných ve zprávách o udržitelnosti. Navíc už v roce 2026 vejde v platnost Mechanismus uhlíkového vyrovnání na hranicích (CBAM). Dotkne se všech firem, které své produkty a služby dodávají do EU. Pokud jsou tedy někteří vaši dodavatelé mimo EU, ovlivní váš dodavatelský řetězec nejen CBAM ale i vaše dekarbonizační strategie.
  • Přístup k financování – Banky a investoři čím dál častěji podmiňují financování společností daty z jejich reportů o udržitelnosti. Vyplývá to z požadavků finanční legislativy SFDR, respektive EU taxonomie na vykazování podílu investic v portfoliích a financování.

Jak můžete snížit uhlíkovou stopu produktu

  • Začněte využívat jiné materiály – Například Společnost TON při výrobě ohýbaného nábytku používá certifikované dřevo s nízkou uhlíkovou stopou. Zároveň minimalizuje množství odpadů, které během výroby vznikají. Mattoni 1873 svou uhlíkovou stopu zase snižuje pomocí výroby PET lahví s podílem recyklovaného plastu.
  • Nastartujte cirkulární ekonomiku – Podporovatelem cirkulární ekonomiky je kupříkladu Heineken Česká republika. Díky novým povinnostem v oblasti vratných obalů redukuje nejen emise spojené s výrobou a likvidací obalů. Také se vypořádává se znečištěním životního prostředí plasty a snižuje v našich lesích riziko vzniku lesních požárů ze střepů skleněných lahví.
  • Investujte do zelených technologií – Třeba jako Preciosa Lighting, výrobce křišťálových lustrů, který přešel na zelenou elektřinu a snížil tak uhlíkovou stopu svého produktového portfolia. Podobně postupoval i výrobce textilií JUTA. Energetickou náročnost svých závodů optimalizoval investicí do obnovitelných zdrojů energie. Konkrétním příkladem jsou fotovoltaické elektrárny v závodě Adamov u Trutnova, které spolufinancovala EU.
  • Zlepšete logistiku – Stejně jako cz nebo Rohlik.cz můžete i vy efektivně snižovat uhlíkovou stopu optimalizací skladování a zvýšením množství nízkouhlíkových a bezuhlíkových dopravních prostředků vyhrazených pro lokální dodávky.

Uhlíková stopa produktu je nejen environmentálním ukazatelem. Zároveň je nástrojem ke splnění cílů snižování emisí skleníkových plynů způsobujících klimatickou změnu. Poslouží také ke zlepšení naší konkurenceschopnosti a naplnění potřeb lokálních i mezinárodních trhů. Měření, sledování, simulování emisí i navrhovaní udržitelnějších řešení je náročný a nutný proces, který můžete zjednodušit pomocí platforem pro ESG reporting.