Franšízy: jak řešit udržitelnost a plnit regulace

29. 10. 2025

Zodpovědné franšízy působící na českém trhu do svých operací ESG principy už dávno začlenily a dále na zlepšování úrovně své udržitelnosti pracují. Mnoho z nich ale spadá do kategorie malé a střední podniky, kterých se povinný ESG reporting zatím netýká. Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků prý ani dvě třetiny z jejích členů o ESG nevědí dost, nebo nemají dostatek finančních prostředků pro implementaci nutných opatření. I tak je vhodné se na povinné zveřejňování zprávy o udržitelnosti připravit. Má to ale háček.

Jestli je váš podnik součástí sítě franšíz, pak se vás týkají i ESG požadavky kladené na centrálu a tím pádem na firmy s dodavatelským řetězcem. Tuto nejednotnost ještě více umocňuje nedostatek standardů, které by současně zohledňovaly potřeby malých a středních podniků a samotných franšíz. Nejspíše nemáte ani vlastní ESG tým nebo kapacity pro komplexní školení a jste tak závislí na požadavcích z centrály.

Na druhou stranu můžete se Synesgy Smart Reportem získat alespoň základní představu o tom, jak si v oblasti ESG stojíte. Po vyplnění ESG dotazníku totiž obdržíte stručný report základních údajů o vaší udržitelnosti, na základě kterých můžete navázat odbornou diskuzi s centrálou a řešit postupné zavádění potřebných opatření. Přechod na udržitelnější provoz v neposlední řadě znamená poměrně vysoké vstupní investice, které jsou často vnímané jako vysoce rizikové. Spíše se ale ve skutečnosti jedná o příležitost.

4 základní kroky

Gastronomické franšízy ve svých provozovnách kupříkladu investují do snižování odpadu a využívají obnovitelné zdroje energie. Franšízy v oblasti dopravy a logistiky zase více řeší optimalizaci tras a přecházejí na ekologičtější dopravní prostředky. Nic z toho jako jednotlivá pobočka samozřejmě zajistit nedokážete. Jak ale očekávání trhu, spotřebitelů i regulátorů na udržitelnost a transparentnost franšíz stále sílí, je v zájmu poskytovatelů licencí, aby společně s vámi otázky udržitelnosti řešili. Když se příležitosti ve spolupráci chopíte včas, získáte oproti konkurenci velký náskok. Pro začátek třeba zrealizujte jednu, nebo více z těchto 4 aktivit.

  1. Zmírňujte ekologické a sociální dopady vašeho podnikání a tím zlepšujte reputaci značky.
  2. Pomocí úsporných a dalších opatření v energetice a správě odpadu optimalizujte provozní náklady.
  3. Abyste zvýšili svou reputaci a důvěryhodnost nejen u bank, zpracujte transparentní smluvní podmínky a zahrňte do nich ESG KPI, které budou součástí plnění a kontrol.
  4. Pro sběr dat o ESG napříč celou sítí využívejte inovace a integrované monitorovací systémy podpořené smart managementem nebo digitálními dvojčaty.

Budoucí trendy v udržitelnosti franšíz

Nesplnění požadavků směrnic Evropské unie implementovaných do české legislativy pro vaši a všechny ostatní pobočky franšízy může znamenat nejen finanční sankce, ale také ztrátu možných obchodních příležitostí a důvěryhodnosti. Intenzivnější integrace ESG řešení a technologií do každodenního provozu kromě jiného vyžaduje:

  • rozvoj modularity zohledňující environmentální dopady provozu jednotlivých poboček,
  • partnerství s městy a místními komunitami zahrnující sdílení zdrojů a dat,
  • zavádění ESG metrik coby součásti hodnocení úspěšnosti poboček,
  • využívání nových technologií pro efektivní monitoring a optimalizaci provozu celé franšízové sítě.

Co zahrnuje úspěšné zavádění ESG do praxe

Zaměstnance své pobočky ohledně významu ESG pro váš provoz pravidelně informujte a dále je vzdělávejte. S poskytovatelem licence definujte srozumitelná a měřitelná ESG kritéria odpovídající velikosti a charakteru franšízy. Sbírejte data a úroveň udržitelnosti pravidelně vyhodnocujte a optimalizujte. Podílejte se na projektech podporujících udržitelnost a samozřejmě se připravte na naplňování legislativních požadavků a zabraňte reputačním rizikům i případným sankcím.

Integrace ESG do procesů a provozu vám zajistí ekonomickou prosperitu, zlepší vaši reputaci u všech stakeholderů a zaručí znalost nejnovějších udržitelných trendů, které budou prospěšné jak pro vás, tak celou síť franšíz. Zvláště, když budete své zkušenosti pravidelně sdílet s ostatními pobočkami a naopak.